عوامل آلرژی زا (بخش اول)

عواملی که ممکن است باعث ابتلای فرد به آلرژی شوند متفاوت‌اند. مواد غذایی خاص نیز از جمله عوامل آلرژی زا هستند.

304

با عوامل آلرژی زا آشنا شوید

آلرژی عامل ها و علت های گوناگونی دارد. از عامل های محیطی و غذایی گرفته تا حساسیت به نیش حشرات. در ادامه مقاله بعضی از این عوامل آلرژی زا آشنا میشوید. 

آلرژی

آلرژن های محیطی

از جمله عوامل آلرژی زا که در پیرامون ما وجود دارد می شود به موارد زیر اشاره کرد:

آلودگی هوا

یکی از معمول ترین موارد موجود در ارتباط با آلرژی، قرار گرفتن در برابر آلودگی هوا است. آلرژی و حساسیت تنفسی و حساسیت پوستی از جمله صدمه هایی است که بر اثر قرار گرفتن در معرض هوای آلوده ممکن است به آن دچار شویم. جهت جلوگیری از آلرژی در منزل، می توان از دستگاه تصفیه هوا بهره برد.

مایت گرد و خاک

کنه (مایت) گرد و خاک، حشرات میکروسکوپی هستند که در پیرامون ما زندگی می‌ کنند و جزء عوامل آلرژی زا هستند به دلیل اینکه از تعدادی بسیار سلول پوست مرده که روزانه از بدن ما جدا می‌گردند، تغذیه می‌ کنند. آنها عضوء اصلی آلرژی گرد و خاک در منزل هستند. مایت گرد و خاک در اغلب نقاط از جمله تخت خواب، اثاث یا لوازم داخلی و فرشها زندگی می‌ کنند.

آلرژی به گرده گیاهان

گرده گیاهان از عامل های اصلی حساسیت هستند. درختان، علفهای هرز و گیاهان، گرده های کوچک را در هوا پراکنده می‌کنند تا گیاهان دیگر را بارور کنند. حساسیت هایی که از گرده افشانی به وجود می‌آیند فصلی هستند. به طور معمول مقدار گرده ‌ها در صبحگاه و در روزهای گرم و خشک بیشتر، و در روزهایی که هوا خنک و مرطوب است کمتر است.

همچنین بخوانید
مجموعه ورزشی شاهکار
کپکها

کپک نوعی قارچ ‌است که در مکان های گرم و مرطوب زندگی می‌ کنند. کپک یکی از عوامل آلرژی زا است که باعث ایجاد حساسیت در بدن می‌ شود. در محیط های بیرونی، کپکها امکان دارد در فضاهای گوناگون نمو کنند و در محیط داخلی، در فضاهای کم نور، مثل حمام و زیرزمین نمناک. همینطور قادرند در یخچال هم نمو کنند. بعضی کپک ‌ها قادرند در طی سال، به خصوص درون خانه به زندگی خود ادامه دهند.

حیوانات خانگی

حیوانات هم جزء عوامل آلرژی زا هستند. آلرژنهای حیوانات خانگی از شوره و پوسته ‌های کوچک ریخته شده از پوست و یا بزاق دهان حیوانات به وجود می آیند. ادرار حیوانات خانگی هم قادر است علایم آلرژی به همان روشی که موجب خارش پوست می‌ شود را بوجود آورد.

سوسک ها

سوسک‌ ها یک عوامل آلرژی زا معمول خانگی هستند. وجود سوسک در خانه ها قادر است یکی از علت های اصلی آسم در کودکان باشد.

برای اطلاعات بیشتر به بخش دوم مراجعه کنید.

 

لینک کوتاه مطلب : https://progym.ir/NTiBM

ممکن است شما دوست داشته باشید بیشتر از نویسنده

نظرات