ظروف و مواد غذایی که نباید در ماکروویو گذاشته شوند

مواد غذایی و ظروف خطرناکی که اگر در ماکروفر قرار دهید، ضررهای بسیار زیادی به خود زده اید

اگر عادت دارید در طول روز از ماکرویو استفاده ‌کنید لازم است بدانید که هر خوراکی و مواد غذایی را نمی‌شود درون این وسیله پر از اشعه قرار دهید. در این مطلب گروه پروجیم به معرفی انواع مواد غذایی که نباید داخل ماکروویو قرار دهید خواهد پرداخت.

تخم مرغ عسل و یا سفت

اگر می خواهید تخم مرغ را به شکل درسته(همراه با پوست) درون ماکروویو بگذارید تا عسلی یا سفت شود، باید بگوییم هیچ گاه این کار را انجام ندهید. چون در آخر باعث بروز خسارت خاوهد شد و یا انگشت شما خواهد سوخت. دلیل آن این است که گرمای بسیار زیاد داخل ماکروویو، میزان بخار درون تخم‌مرغ زا افزایش می دهد و این حجم از بخار برای تخم مرغ غیرقابل تحمل است. در نهایت نیز تخم‌مرغ می‌ترکد و مجبور خواهید شد مدت زمان زیادی را برای تمیز کردن ماکروویو صرف کنید.


گوشت یخ زده

گوشت‌ های یخ‌ زده از طریق ماکروویو خیلی سخت یخ زدایی می شوند. در این موارد لبه‌های نازک گوشت با حرارتی که از ماکروویو می بیند می پزد. در مقابل قسمتهای دیگر که ضخیم هستند یخ زده باقی می مانند.. اگر ماکروویو شما قابلیت چرخاندن مواد غذایی در زمان پخت را نداشته باشد سبب می‌شود که گرما به میزان مساوی تقسیم نشود و باکتری‌ ها رشد کنند. محققان دانشگاه ایالت پنسیلوانیای آمریکا باور دارند بهترین و مطمئن‌ ترین روش برای یخ‌زدایی گوشت قرمز این است که آن را به مدت یک شب درون یخچال بگذرید تا به طور همزمان یخ تمام قسمت‌ های گوشت باز شود.

شیر مادر

به هیچ عنوان شیر دوشیده شده ی مادر را هم درون ماکروویو قرار ندهید. با این کار شیر مادر به طور یکنواخت گرم نمی شود و بعضی از قطرات که به میزان زیادی داغ هستند دهان نوزاد را می سوزانند. همچنین این روش باعث می شود که شیر مادر پروتئین های خود را که برای دستگاه ایمنی نوزاد لازم است از دست بدهد. برای گرم کردن این شیر یک فنجان آب داغ کنید و شیشه شیر بچه را داخل آن بگذارید تا به طور ملایم و یکنواخت گرم شود.


ظروف پلاستیکی(پلاستیک کانتینر)

شما به هیچ عنوان نباید ظرف های پلاستیکی خود را داخل ماکروویو قرار دهید، اما متاسفانه مشاهده می شود که بسیاری از افراد این کار را انجام می دهند.  اغلب ظروف پلاستیکی دارای ترکیبات شیمیایی مثل بیسفنول A یا BPA می باشند که در هنگام گرم شدن وارد مواد غذایی می‌شوند. نتایج یک پژوهش که به چاپ رسیده است نشان دهنده ین است که ۹۵ درصد از ۴۵۰ محصول پلاستیکی مورد بررسی قرار گرفته (شیشه شیرها، کیسه فریزها و ظروف پلاستیکی) عناصر شیمیایی از خود آزاد می‌کنند که پس از قرار گرفتن در ماکروویو مثل استروژن عمل می‌کنند. توجه داشته باشید حتی محصولاتی هم که روی آن‌ ها نوشته شده است «فاقد BPA» باز ترکیبات شیمیایی مشابه با استروژن آزاد می‌کنند.


ظروف یک‌بار مصرف

ظروف یک‌بار مصرف هم مثل ظروف پلاستیکی در هنگام گرم شدن ترکیبات شیمیایی مضری را از خود آزاد کرده و وارد مواد غذایی می‌کنند. ظروف مناسب جهت گرم کردن غذا درون ماکروویو همان ظروف شیشه‌ای پیرکس می باشد.

ظروف قابل استفاده در ماکروویو

روی بعضی از ظروف نوشته شده است که ظرف مورد نظر قابل استفاده در ماکروویو است. اما بنا به گفته سازمان غذا و دارو، تولیدکننده‌ها و صاحبان کارخانجات موظف به تست ظروف خود برای ضمانت امنیت آن‌ها بعد از گرم شدن نیستند. در نهایت مصرف‌کننده‌ها بنا به اعتماد به اتیکت ظروف آن‌ها را داخل ماکروویو قرار داده و به خود ضرر می رساند. بنابراین بهتر است قبل از اینکه مواد غذایی یا مایعات را داخل فنجان، کاسه یا بشقابی که تازه خریده‌اید بریزید آن‌ها را درون یک ماهی‌تابه یا ظرف مطمئن قرار داده و داخل ماکروویو قرار دهید.


ظروف چینی و ظروفی دسته فلزی

ظروف چینی و ظروفی که دسته‌های فلزی دارند نیز مناسب ماکروفر نیستند. حتی اگر این دسته‌ها و لبه‌های فلزی بسیار کوچک باشد نیز مشکل‌زا می‌شوند. برای قرار دادن مواد غذایی داخل ماکروفر لازم است از ظروف مناسب این دستگاه استفاده کنید.


لیوان‌های فلزی

لیوان‌های فلزی ضدزنگ گرمای قهوه یا چای را حفظ کرده و آن‌ها را گرم نگه می‌دهد. این ظروف به ماکروفر صدمه می‌زنند. اگر این ظروف از پلاستیک باشند ته لیوان را بررسی کنید که برای استفاده از ماکروفر مناسب هستند یا خیر.


لیوان حاوی آب

قرار گرفتن طولانی‌مدت و داغ شدن آب داخل یک لیوان سرامیکی یا شیشه‌ای در ماکروفر مانع از تشکیل حباب‌هایی می‌شود که به خنک شدن مایع کمک می‌کنند. به این ترتیب آب بیش از اندازه داغ شده و زمانی که لیوان تکان داده می‌شود گرما باعث فوران آب جوش می‌شود. در واقع ماکروفر وسیله‌ی خوبی برای جوشاندن آب یا هر مایع دیگر داخل لیوان نیست.

  • در حالت کلی بهتر است زیاد از ماکروفر استفاده نکنید. چون درباره خطرات احتمالی آن روی سلامتی موارد زیادی وجود دارد.
لینک کوتاه مطلب : https://progym.ir/KunPq
خطر ماکروفر چیستخطر ماکروویو چیستخطرات ماکروفر برای سلامتی چیستخطرات ماکروفر چیستخطرات ماکروویو برای سلامتی چیستخطرات ماکروویو چیستظروفی که نباید داخل ماکروویو قرار بگیرند کدامندظروفی که نباید درون ماکروویو قرار بگیرندکدام ظرف را نباید داخل ماکروویو قرار دهیمکدام ظروف را نباید داخل ماکروفر گرم کردکدام ظروف را نباید در ماکروفر بگذاریمکدام ظروف را نباید در ماکروفر قرار دادکدام ظروف را نباید در ماکروفر گرم کردکدام ظروف را نباید در ماکروویو قرار دهیمکدام مواد غذایی را نباید داخل ماکروفر بگذاریمکدام مواد غذایی را نباید داخل ماکروفر قرار دهیمکدام مواد غذایی را نباید داخل ماکروفر گرم کردکدام مواد غذایی را نباید داخل ماکروویو قرار دهیمکدام مواد غذایی را نباید در ماکروفر بگذاریمکدام مواد غذایی را نباید در ماکروفر قرار دهیمکدام مواد غذایی را نباید در ماکروفر گرم کنیمکدام مواد غذایی را نباید در ماکروویو بگذاریمکدام نوع از ظروف را نباید داخل ماکروویو قرار دهیمماکروفرماکروفر چه خطراتی برای سلامتی داردماکروفر چه خطراتی داردماکروفر چه خطری برای سلامتی داردماکروویوماکروویو چه خطراتی داردمواد غذایی که نباید داخل ماکروفر گرم کرد کدامندمواد غذایی که نباید داخل ماکروویو قرار گیرندمواد غذایی ممنوعه برای ماکروویو
Comments (0)
Add Comment