چگونه در ماه رمضان با غذاهایی مفید به اندامی متناسب برسیم؟

پروجیم در این مطلب برای غذا خوردن و تمرین در ماه رمضان، ۲ پیشنهاد ویژه دارد. با ما همراه باشید.

غذا خوردن و تمرینات در ماه رمضان

همانطور که می دانید ماه رمضان امسال، تقریبا در اوج گرما قرار گرفته یعنی فصل خرداد و از اذان صبح تا اذان غروب مدت زمان زیادی برای نخوردن آب و غذا می باشد و همین که بتوانیم عضلات خود را حفظ نماییم کافی است و نباید به فکر پیشرفت در این ماه بود. البته روی صحبت بنده با ورزشکارانی است که روزه می گیرند نه آن عزیزانی که به دلایل مختلف ( ورزشکاران ادیان دیگر و بیماری های خاص …) قادر به روزه گرفتن نیستند.
پروجیم برای غذا خوردن و تمرین در ماه رمضان ، ۲ پیشنهاد ویژه دارد. امیدواریم بتوانیم کمکی کرده باشم.


پیشنهاد اول

سحری:

  • اول اینکه زمان سحر بایستی از کربوهیدرات های مرکب استفاده نماییم و این نوع کربوهیدرات ، همانطور که می دانیم از نوع کند هضم هستند که در مدت طولانی تری نسبت به سایر قند ها می توانند انرژی یکنواختی را در اختیار ما قرار دهند و همچنین به یکباره باعث بالا رفتن سطح انسولین نمی شوند و در نتیجه با گرسنگی شدید روبرو نمی شویم .
  • پس از آن استفاده از گوشت لخم گوساله و مقداری میوه ترجیحاً هندوانه و همچنین سبزیجات تازه مثل کاهو و ماست کم چرب و نوشیدن ۲ لیوان شیر بعد از غذا توصیه میشود. زیرا پروتئین شیر از نوع کازئین است و می تواند برای مدت طولانی تری سطح آمینو اسید خون را بالا نگه دارد.
  • ضمن اینکه دقت داشته باشید در این وعده از مصرف « نمک » ، کله پاچه ، انواع سوسیس و کالباس ، زولبیا و بامیه و مواد بی ارزش خوداری نمایید زیرا این مواد باعث تشنگی شدید شده و نیاز غذایی شما را برطرف نمی کند.آن دسته از بدنسازهایی که نیاز به برخاستن صبح از خواب ندارند و یا بعد از ظهر کار می باشند ، ترجیحاً تا نزدیکی ظهر از خواب بیدار نشوند و اگر تا اذان ظهر ( وقت نماز ) باشد بهتر است. و بعد از آن نیز تا حد امکان درطول روز در خیابان پیاده روی نکنند و در محیط های گرم قرار نگیرند.

افطار :

  • حدود نیم ساعت قبل از افطار ، نوبت به انجام یک تمرین سبک ۳۰ دقیقه ای میل به هوازی ، با وزنه های سبک و تکرارهای ۸ تا ۱۲ است و در این زمان بدن شما از اذان صبح تا زمان افطار تغذیه نکرده و ذخایر گلیکوژن به حداقل رسیده و یکی از بهترین زمانها برای سوزاندن چربی است که در همان ابتدای تمرینات، بدن در فاز چربی سوزی قرار می گیرد و از سوی دیگر با انجام تمرینات سبک با وزنه ، تارچه های عضلانی را تحریک نموده اید و از تحلیل رفتن عضلات جلوگیری می کنید . یادتا باشد طوری برنامه های تمرینی را تنظیم نمایید که با پایان تمرینات زمان افطار باشد.
  • در زمان افطار نیز زمان مصرف « وی پروتئین » ، گلوتامین ، BCAA ، مقداری عسل به همراه آبی که سرد نباشد توصیه می شود . ۱۵ دقیقه پس از آن ، صرف مقداری حلیم که در آن از گوشت بوقلمون استفاده شده و بهتر است مقداری دارچین و عسل نیز به آن اضافه نماییدو در کنار آن مصرف ۵ عدد سفیده تخم مرغ ، میوه و سبزیجات و چای مناسب می باشد .
  • دقت داشته باشید در این وعده ، بیشتر از موارد توصیه شده چیزی استفاده نکنید. زیرا با مشکلات گوارشی و درد معده روبرو می شوید و نمی توانید در وعده شام غذایی میل کنید.

شام :

  • پس از گذشت حدود ۳ ساعت ، نوبت به وعده غذایی شام می رسد که ترجیحاً مقداری ماکارونی یا برنج ، ماهی یا سینه مرغ و سالاد که به آن ماست کم چرب اضافه شده فرا می رسد. دو سوم بشقاب برنج یا ماکارونی به همراه ۳۰۰ گرم ماهی یا مرغ کافی است.
  • قبل خواب هم مصرف ۲ پیمانه وی پروتئین به همراه یک لیوان شیر توصیه می شود. از زمان افطار تا سحر ، مصرف مایعات فراوان به صورت جرعه جرعه ، امری ضروری است.

پیشنهاد دوم

  • در پیشنهاد دوم برای ماه رمضان یک تغییر می توان ایجاد نمود و آن این است که تمرین را بعد از صرف افطار انجام دهیم.
  • به این صورت که در زمان افطار یک پیاله کوچک حلیم به همراه گوشت مرغ ، دارچین و مقداری عسل و در کنار آن ۵ عدد سفیده تخم مرغ، یک لیوان چای و خرما استفاده نماییم و پس از گذشت حدود ۱ ساعت، تمرینات را شروع نماییم.
  • بلافاصله بعد از تمرین  هم یک گینر به همراه وی پروتئین، گلوتامین، BCAA به همراه آب فراوان استفاده کنیم و وعده شام و قبل خواب را هم مثل پیشنهاد اول در برنامه خود لحاظ کنیم.

نکات قابل توجه :

  • از مصرف کراتین منوهیدرات و کراتین های ترکیبی پرهیز کنیم ؛ زیرا این مواد برای جذب و هضم نیاز به آب فراوان داشته و می تواند بدن را با کم آبی مواجه کند.
  • مصرف گلوتامین و پودر های پروتئینی و بی سی ای ای شرکت ویستارادین ام پی مانعی ندارد به شرط آنکه از افطار تا سحر مایعات فراوان و آب کافی بنوشید
  • مصرف استروئید ها شما را با مشکل روبرو می کند زیرا می تواند باعث تحریک هورمون انسولین شود و در طول روز با افت قند خون و ضعف شدید و عرق سرد بر روی بدن مواجه میشوید.
لینک کوتاه مطلب : https://progym.ir/S01ob
اصول غذا خوردن در ماه رمضانافطاریبرای افطار چه غذاهایی بهتر است بخورم؟برای افطاری باید چی بخورم؟برای افطاری چه مواد غذایی بهتر است بخورم؟برنامه غذایی برای ماه رمضانبرنامه غذایی در ماه رمضان چیست؟تمرینات برای ماه رمضانتمرینات در ماه رمضانتمرینات ورزشی در ماه رمضانخوراکی های مفید برای روزه داراندر افطار چه غذاهایی باید خورده شود؟در زمان افطار چه چیزهایی بخورم؟در زمان افطار چه غذاهایی باید خورد؟در سحری چه غذاهایی باید خورده شود؟در ماه رمضان باید چگونه غذا بخورم و ورزش کنم؟در ماه رمضان باید چه تمریناتی را انجام دهم؟در ماه رمضان باید چه تمریناتی را انجم دهم؟در ماه رمضان برنامه غذایی ام باید چگونه باشد؟در ماه رمضان بهتر است کدام مواد غذایی را بخوریم؟در ماه رمضان چه رژیم غذایی را باید رعایت کرد؟در وعده سحری چه چیزهایی باید بخورم؟در وعده سحری چه چیزهایی باید خورده شود؟رژیم غذایی برای روزه دارانرژیم غذایی برای ماه رمضانروزه داران باید چه مواد غذایی بخورند؟روش صحیح غذا خوردن در ماه رمضانروش غذا خوردن در سحری و افطاریروش غذا خوردن در ماه رمضانسحریسحری چه چیزهایی باید خورده شود؟غذا برای افطاریغذا خوردن در سحر و افطارغذا خوردن در ماه رمضانغذااهای مفید برای سحری و افطارغذاهای ماه رمضانغذاهای مفید برای افطارغذاهای مفید برای سحریغذاهای مفید برای ماه رمضانغذاهای مفید در ماه رمضانغذاهای مناسب افطارغذاهای مناسب برای افطارغذاهای مناسب برای سحریغذای مناسب برای افطارغذای مناسب برای سحریکدام مواد غذایی باید در ماه رمضان مصرف شوند؟کدام مواد غذایی برای افطاری مفید هستند؟کدام مواد غذایی برای افطاری مناسب اند؟کدام مواد غذایی برای ماه رمضان مفید است؟ماه رمضانمواد غذابی مفید برای روزه دارانمواد غذایی که در ماه رمضان باید خوردمواد غذایی مفید برای افطارمواد غذایی مفید برای سحریمواد غذایی مفید بری سحر و افطارنحوه صحیح غذا خوردن در ماه رمضانورش کردن در ماه رمضان
Comments (0)
Add Comment