خواص درمانی و موارد منع مصرف نعناع

فواید، موارد منع مصرف و نحوه کشت نعناع

نعناع

نعناع گیاهی معطر و پرکاربرد در آشپزخانه خانم های می باشد و از آن در داخل غذا، به شکل ادویه، خشک و یا تازه استفاده میشود. همچنین از این گیاه در داروسازی و در بعضی صنایع دیگر مانند لوازم آرایشی و بهداشتی و شامپو و صابون استفاده می گردد. این گیاه مفید برای درمان بسیاری مشکلات و بیماری ها از جمله درمان دردهای سیاتیک، درد دندان، درمان سینوزیت، درمان سرفه، مشکلات گوارش و بسیاری از مشکلات دیگر استفاده می شود. علاوه بر درمان بیماری های ذکر شده این گیاه نیرو دهنده است و در تهیه دمنوشهای گوارش و بسیاری از نوشیدنی های معطر نیز استفاده می گردد. در این مطلب گروه پروجیم کلیه خواص این گیاه مفید و پرکاربرد را توضیح خواهد داد.


کشت نعناع

  • پرورش گیاه نعناع بایستی در زمین های سبک، اصلاح شده، کوددار و قابل نفوذ انجام شود.
  • همچنین زمین لازم است که دارای نیترات و کلرورسدیم، فسفات­ها و کودهای پتاس­ دار نیز باشد. دلیل این نکات برای پرورش گیاه نعناع آن است که میزان کلی اسانس در اعضای گیاه پرورش یافته، افزایش می­ یابد.
  • همواره باید به این نکته نیز توجه شود که اگر آهک زمین زراعتی بالا باشد، میزان نسبی اسانس در گیاه، کمتر می شود.

خواص درمانی نعناع

  • از برگهای این گیاه برای درمان مشکلات معده، سلامت گوارش، درمان اسهال، مشکلات شکم استفاده می شود.
  • برگ های گیاه در دمنوشهای لاغری، دمنوشهای گوارش و تهیه نوشیدنی های مفید نیز کاربرد دارد.
  • سرشاخه گلدار و برگ تازه گیاه خواص نیرو دهنده، مقوی معده، بادشکن و ضد تشنج دارد.
  • اگر از اسانس گیاه به میزان ۱ الی ۳ قطره، مخلوط در یک نوشابه ساده، در طی چند مرتبه در شبانه ­روز استفاده شود، مقوی معده، بادشکن، ضدعفونی کننده، درمان دل پیچه، اسهال­ های ساده و داروی مخصوص درمان حالت چنگ زدگی در معده خواهد بود.
  • از اسانس گیاه برای تهیه قرص­ ها، آب نبات، الیکسیرها، گرد دندان، محلول­ های زیبایی، عطر ها، بم ترانکی، شربت مانت، الکلاتور و ولنرر و غیره استفاده میشود.
  • این گیاه اثر آرام کننده دردهای موضعی دارد و جزء ضدعفونی کننده­ های خوب به محسوب می شود. از آن به شکل مداد و یا پماد، برای درمان دردهای عصبی سطحی، سردردهای یک طرفه، سیاتیک و رفع دندان درد می توان استفاده می شود. همچنین نعناع به شکل گرد هم کاربرد دارد و آن را به صورت استنشاق و بالا کشیدن از بینی مصرف می کنند.
  • گیاه نعناع در تهیه محلول­های روغنی برای بیماری ­های گلو و بینی، سینوزیت حاد، بیماری­ های منشأ وجود طفیلی در پوست سر و غیره هم به کار برده می شود.
  • مصارف داخلی آن نیز برای رفع حالت استفراغ زنان باردار، مسکن سرفه و درد معده مصرف می شود اما به دلیل اینکه مخاط معده را تحریک می­ کند، مصرف آن توصیه نمی­ شود.

موارد منع مصرف نعناع

  • در کودکان خردسال و نوزادان، باید از مصرف نعناع در مصارف داخلی و استعمال خارج پرهیز شود. زیرا نعناع اثراتی بر روی مخاط حلق و بینی می گذارد که می­تواند به طور رفلکس باعث توقف حرکات تنفسی و قلب شود.
  • علاوه بر آن عوارض شدید و حتی منجر به مرگ با استفاده از نعناع برای کودکان خردسالان و نوزادان شیرخوار نیز رخ داده است.
  • اگر از نعناع به میزان مقدار زیاد مصرف شود، فشار خون و انرژی قلب را بالا می­برد و باعث حالت تهوع، استفراغ، درد معده، فلج شدن حساسیت­ ها، حرکات ارادی و رفلکس­ها شده و در نهایت امکان دارد منجر به مرگ شود.
لینک کوتاه مطلب : https://progym.ir/HhElF
آرام کننده درد موضعیآموزش پرورش نعناعآموزش کشت نعناعپرورش نعناعخواص درمانی روغن نعناعخواص درمانی گرد گیاه نعناعخواص درمانی گرد نعناعخواص درمانی گیاه نعناعخواص درمانی محلول نعناعخواص درمانی نعناعخواص روغن گیاه نعناعخواص روغن نعناعخواص گرد نعناعخواص گیاه نعناعخواص محلول نعناعخواص نعناعخوراکی تقویت کننده معدهدرمان اسهالدرمان درد دنداندرمان سیاتیکروش درمان اسهالروش درمان دل پیچهروش درمان دندان دردروش درمان سردردروش درمان سیاتیکروش درمان معدهروش صحیح کشت نعناعروش کشت نعناعروش های درمان سیاتیکفواید درمانی روغن نعناعفواید درمانی گیاه نعناعفواید درمانی نعناعفواید روغن گیاه نعناعفواید روغن نعناعفواید گرد گیاه نعناعفواید گرد نعناعفواید گیاه نعناعفواید محلول نعناعفواید نعناعگیاه نعناعمحلول نعناعمزایای خوردن نعناعمزایای درمانی گیاه نعناعمزایای گیاه نعناعمزایای مصرف گیاه نعناعمزایای مصرف نعناعمزایای نعناعموارد منع مصرف نعناعنحوه پرورش نعناعنحوه صحیح پرورش نعناعنحوه صحیح کشت نعناعنحوه کشت نعناع