چگونه شستشوی سبزیجات را انجام دهیم تا ضدعفونی شوند؟

روش های صحیح شستشوی سبزیجات و ضدعفونی کردن آنها

بهترین روش برای شستشوی انواع سبزیجان چیست؟

بی دقتی در شستشوی سبزیجات می تواند باعث به وجود آمدن بیماری های عفونی، به ویژه در کودکان، سالمندان، زنان باردار و افرادی شود که به دلایل مختلف سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به افراد دیگر دارند. در ادامه این مطلب گروه پروجیم نکاتی را درباره شست و شوی صحیح سبزیجات بازگو خواهد کرد.

شستشوی سبزیجات

  • پیش از شروع شستشوی سبزیجات، آنها را در یک ظرف بریزید و در کنار سینک ظرفشویی خود بگذارید. به این صورت سبزی های شسته نشده سبب آلودگی قسمت های دیگر آشپزخانه نخواهند شد.
  • قبل و بعد از شستشوی سبزیجات ۲۰ ثانیه دست های خود را با آب گرم و صابون به خوبی بشویید.
  • برای شستشوی سبزیجات بهتر است آنها را با آب ولرم بشویید. به این صورت آسیب کمتری در زمان شستشو می بینید.
  • سبزی ها را در زیر شیر آب ولرم قرار دهید، با دست خود روی آنها را مالش دهید تا به طور کامل سطوح آنها پاک شده و گل و لایشان از بین برود.
  • پس از شستن، بگذارید سبزی ها خشک شوند و اگر عجله دارید که از آنها استفاده کنید یا در یخچال بگذارید، بهتر است با دستمالی تمیز کاملا خشکشان کنید.

نحوه شستشوی صحیح کلم، گل کلم و بروکلی

  • بهتر است سبزیجاتی مثل کلم بروکلی و گل کلم را پس از پاکسازی و برداشتن قسمت های زرد، له شده و پلاسیده، چند دقیقه زیر شیر آب پرفشار قرار دهید و تمام سطوح آنها را با آب خوب بشویید تا فشار آب باعث خارج شدن آلودگی های آن شود.
  • برای شستشوی سبزیجاتی مثل کاهو و کلم لازم است برگ های آنها را از ساقه جدا کنید. سپس با آب، مایع ظرفشویی و محلول ضدعفونی کننده آنها را به خوبی بشویید.

نحوه شستشوی صحیح جعفری و گشنیز و امثال آنها

بهتر است سبزی های برگ سبز تیره مثل جعفری، گشنیز و… را در چهار مرحله پاکسازی، شستشو دهید.

  • با محلول مایع ظرفشویی و آب (به نسبت ۳ تا ۵ قطره در ۵ لیتر آب) به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه.
  • قراردادن در محلول ضدعفونی کننده و آب (به نسبت ۲ پیمانه در ۵ لیتر آب) به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه.
  • در آخر نیز  آبکشی را با آب معمولی انجام دهید.

به این ترتیب مطمئن خواهید بود که آلودگی در آنها باقی نخواهد ماند.


نحوه شستشوی صحیح سبزیجات دیگر
  • برای شستشوی سبزیجات که به علت نوع پرورش آنها، زمان زیاد تری با خاک در تماس هستند، از یک برس (که فقط مختص شستشوی سبزیجات است) استفاده کنید. برای مثال سطوح سبزی هایی مانند سیب زمینی، هویج، ترب و تربچه، شلغم، چغندر و… را زیر شیر آب مقداری برس بزنید.
  • لزومی ندارد سبزی هایی مانند گوجه فرنگی، بادمجان، کدو سبز، فلفل دلمه ای و… را با مایع ظرفشویی بشویید. شستشوی این سبزی ها با آب پر فشار و دست کشیدن روی سطحشان کافی است.
  • حین پوست گرفتن سبزی هایی مانند هویج، چغندر و سیب زمینی آنها را زیر شیر آب در حال جریان قرار دهید تا آلودگی در آنها باقی نماند.
  • بهتر است سبزی هایی مانند پیاز را قبل از مصرف و پوست گیری بشویید. به این ترتیب که ابتدا سطح رویی آن را آبکشی کنید، سپس زیر شیر آب، آن را پوست بگیرید تا حداقل آلودگی به این سبزی انتقال پیدا کند.

ضدعفونی کردن سبزیجات
  • اگر سبزی ای را می شویید که قصد دارید آن را بپزید، لزومی ندارد که به آن مایع ظرفشویی یا ضدعفونی کننده بزنید. زیرا حرارت باعث از بین رفتن آلودگی ها می شود. بهتر است فقط آنها را چند بار با آب شستشو دهید.
  • برای ضدعفونی کردن سبزی ها و حذف انواع باکتری ها و حشراتی که روی سطوح آنها باقی مانده اند، می توانید آنها را با سرکه سفید بشویید.
  • به این ترتیب که در کاسه ای تا نیمه سرکه بریزید و بقیه آن را از آب پر کنید و سبزی ها را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در این محلول قرار دهید و سپس با آب بشویید به این ترتیب بیشتر عوامل آلودگی از سطوح سبزی حذف خواهند شد.
لینک کوتاه مطلب : https://progym.ir/2JTn3
آموزش شستشوی صحیح سبزیآموزش شستشوی صحیح سبزیجاتآموزش صحیح شستشوی سبزیبهترین روش برای شست و شوی سبزیجات چیستبهترین روش برای شستشوی سبزیجات چیستبهترین روش برای شستن کلم بروکلیبهترین روش برای شستن کلم بروکلی چیستبهترین روش برای شستن گل کلمبهترین روش برای ضدعفونی کردن سبزیجات چیستبهترین روش شست و شوی سبزیجاتبهترین روش شست و شوی سبزیجات چیستبهترین روش ضدعفونی کردن سبزیجاتبهترین روش ضدعفونی کردن کلم بروکلیبهترین ضدعفونی کردن سبزیچطور سبزی ها را ضدعفونی کنیم؟چگونه سبزی ها را ضدعفونی کنیمچگونه کلم بروکلی را باید شستروش شست و شوی سبزیجاتروش شستشوی سبزیجاتروش شستشوی صحیح بروکلیروش شستشوی صحیح سبزیروش شستشوی صحیح سبزیجاتروش شستشوی صحیح کلم بروکلیروش شستن کلم بروکلیروش صحیح شستشوی بروکلیروش صحیح شستشوی سبزیروش صحیح شستشوی سبزیجاتروش صحیح شستشوی کلم بروکلیروش ضدعفونی کردن سبزیجاتروش ضدعفونی کردن کلم بروکلیشست و شوی سبزیجاتشستشوی سبزیشستشوی سبزیجاتشستشوی صحیح سبزیشستشوی صحیح سبزیجاتضد عفونی کردن سبزیجاتضدعفونی سبزی هاضدعفونی کردن سبزیجاتنحوه شستشوی صحیح سبزینحوه شستشوی صحیح سبزیجاتنحوه صحیح شستشوی سبزینحوه صحیح شستشوی سبزیجاتنحوه ضدعفونی کردن سبزیجات
Comments (0)
Add Comment