کاهش وزن، سلامت بدن با رژیم گیاه خواری

مقاله مقایسه رژیم گیاه خواری و رژیم کم کالری معمولی

مطالعات جدید منتشر شده در مجله آمریکایی کالج (Journal of the American College of Nutrition) تغذیه نشان می دهد که افراد گیاه خوار نه تنها کاهش وزن  بیشتری نسبت به افرادی که در رژیم معمولی کم کالری قرار دارند را تجربه می کنند بلکه متابولیسم (سوخت و ساز) بدنشان  به اندازه ای بالا می رود که حتی چربی های موجود در ماهیچه را سریع تر کاهش می دهند.

دکتر هانا کالی اوا (Hana Kahleová) مدیر تحقیقات کلینیک بالینی برای مسئولیت درمانی در ایالت واشنگتن می گوید:

کاهش چربی در ماهیچه سوخت و ساز قند و چربی را افزایش داده که این یافته برای افراد مبتلا به سندروم متابولیک و دیابت نوع ۲ بسیار حائز اهمیت می باشد.


  • آزمایش افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ با دو رژیم متفاوت

    هفتاد و چهار فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ به صورت تصادفی بین یک رژیم گیاه خواری  و رژیم ضد دیابت معمولی مورد آزمایش قرار گرفته اند.

    رژیم گیاه خواری شامل سبزیجات، دانه، حبوبات، میوه، آجیل و محصولات حیوانی محدود به حداکثر یک بخش متشکل از ماست کم چرب در طول یک روز بود.

    رژیم غذایی ضد دیابتی توسط انجمن رسمی مطالعه دیابت اروپا  (EASD) توصیه شده، هر دو رژیم غذایی به میزان ۵۰۰ کیلوکالری در روز در مقایسه با مصرف خوراکی برای هر فرد محدود شده بود.

    رژیم گیاه خواری با کاهش وزن تقریبا دو برابر در مقایسه با رژیم ضد دیابتی که به طور متوسط حدود ۶٫۲ کیلو گرم در مقابل ۳٫۲ کیلوگرم بود در افراد مورد آزمایش مشاهده شد.


  • بررسی به همراه تصویر برداری از بافت ها

    با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی، دکتر کالی اوا و همکارانش بافت چربی ذخیره شده در عضو ران این افراد را بررسی کردند تا تفاوت اثر دو رژیم مختلف بر کاهش چربی های زیر پوستی، بین بافتی و عضلانی (یعنی چربی زیر پوست، سطح عضلات و داخل عضلات) را متوجه بشوند.
    آنها دریافتند که هر دو رژیم غذایی باعث کاهش مشابه چربی زیر پوستی می شود. با این حال، کاهش چربی بین بافتی فقط در رژیم غذایی گیاه خواری مشاهده گردید، همچنین کاهش چشمگیر چربی های عضلانی با رژیم گیاهخواری کاملا میسر شد.

    نکته بسیار مهم اینکه افزایش چربی بین بافتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ با مقاومت به انسولین همراه است، بنابراین کاهش آن می تواند تأثیر مثبتی بر متابولیسم گلوکز داشته باشد. علاوه بر این، کاهش چربی های عضلانی می تواند به افزایش قدرت عضلانی و تحرک، به ویژه در افراد مسن مبتلا به دیابت کمک کند.


  • دکتر کالی اوا:

در این آزمایش اثبات شد که رژیم های گیاه خواری موثرترین را برای کاهش وزن می باشند. همچنین ما اثبات کردیم که رژیم گیاه خواری در کاهش چربی ماهیچه ای (عضلانی) بسیار موثر تر بوده و در نتیجه شاهد افزایش سوخت و ساز بدن خواهیم بود. نتیجه اثبات شده برای افرادی که به دنبال کاهش وزن می باشند بسیار حائز اهمیت بوده مخصوصا افرادی که به سندروم متابولیک (بیماری هایی که در سوخت و ساز بدن موثر هستند) یا دیابت نوع ۲ مبتلا هستند. در پایان باید گفت این موضوع برای هر فردی که به سلامت و وزن خود اهمیت می دهد قابل تامل می باشد.


  • منبع: sciencedaily.com
لینک کوتاه مطلب : https://progym.ir/wcmzs
بافتچربیدیابت نوع 2رژیم غذاییرژیم گیاه خواریعضلهقندکاهش وزنگلوکوزمتابولیسم
Comments (2)
Add Comment